För att följa de senaste trenderna så är det inte längre reklamblad eller klädkataloger det skall tittas ut, nu går det allt få det allra senaste direkt och detta genom diverse modebloggar. Dagens bloggar har vuxit sig väldigt stora och detta oavsett i vilket kategorin bloggen faller inom. Många läser följer bloggarna och på så sätt har också företag funnit ett naturligt samarbete med bloggarna. Genom de samarbeten som de ingår kan produkten nås ut snabbt. För mode främst är detta ett vinnande koncept då nyheter ofta finns under en begränsad tid i butiken. Nås nyheten konsumenten snabbare så tar även klädesplagget slut snabbare och nytt mode kan fyllas på. Det blir som en positiv spiral för företagen som genom enkla samarbeten når ut till flera hundra tusen potentiella köpare.
Bilder och text
Det kan variera om bloggarna väljer att skriva med bild eller text, eller en blandning av det. Det beror mycket på målgruppen och hur bloggaren själv föredrar att kommunicera via. Ingen av varianterna ser ut att vara bättre än det andra sättet, det beror som nämnt på vad det är för sorts blogg också.
Genom en bild kan ett klädesplagg visas på ett naturligt sätt hur det sitter på kroppen. Det blir en igenkänningsfaktor för läsaren som då bedömer om plagget även kan passa på en själv. Genom en text går det även att beskriva hur plagget sitter, hur det känns och om det är ett material som behöver en närmare beskrivning. Beroende på hur läsarna tar in information så kan både bild och text vara att föredra just i modets värld.
Det senaste inom bloggar är att skapa videobloggar. Det handlar helt enkelt om att bloggaren tar ett videoklipp som sedan läggs ut på bloggen. Det blir kommunikation i ytterligare ett format och det kanske passar ytterligare en målgrupp, en målgrupp som tar till sig information lättast muntligt.
Sammanfattningsvis så har bloggarna kommit att betyda mycket för modevärlden. De kan hjälpa företagen att nå ut med sina tankar och idéer till många olika målgrupper, som de själva möjligen hade haft lite svårare för då det är bred målgrupp som läser diverse bloggar. Att sedan följarna till bloggare ofta har dem som förebilder ökar chansen för att följarna också skall vilja ha ett plagg som sin bloggare har. Bloggaren tjänar på detta bra samarbeten med olika företag som ger dem gratis produkter för att sedan kunna fortsätta med sitt yrke som bloggare.