Ordet influencer har blivit synonym med hög status och i och med alla hundratusentals bloggar som florerar på nätet, så har detta nya yrke blivit ett med samhället. Bloggen började sin bana under tidigt 2000-tal för att översvämmas av nyfikna läsare som i sin tur öppnade sina egna bloggar. Men vad är egentligen en blogg och hur utvecklas den? Det råder nämligen olika åsikter om detta.
Den nya bloggen
Ordet blogg kommer från blog på engelska och innebär en förkortning av webblog som betyder online-dagbok. Men en blogg har sedermera blivit betydligt mer omfattande än en vanlig dagbok som vanliga människor plitar ned information i en gång om dagen. Idag har begreppet blogg benats ut till en rad olika modegenrer och innehåll, varpå den gamla dagboken med personliga tankar bara är en variant. Nuförtiden är det vanligt att journalister, läkare och andra yrkeskunniga håller sin egen verksamhet flytande också med en blogg för att inspirera, rådgiva och förklara. Den traditionella bloggen har därmed gått från enkla inlägg utan större betydelse till en annan form av publikation där läsare kan ta del av inlägg och samtidigt kommentera dessa. Det blir på så sätt en debatt och ett utbyte av åsikter som vanliga tidningsartiklar inte har i samma utsträckning.
Påtänkta ämnen och vanliga områden
En blogg kan i stort handla om precis vad som helst. De vanligaste ämnena som man kan läsa om härrör dock mode, inredning, djur och natur, mat samt träning och politik. Dock börjar det bli allt vanligare med nischade ämnen för att driva webbtrafiken till bloggen, där målgrupperna inte hittar så mycket av ämnet någon annanstans. I ett samhälle som Sverige, där vissa ledande ämnen ständigt är uppe på tapeten, kan därmed motreaktioner uppkomma där nya bloggar skapas och där nya följare får upp intresset. Olika motreaktioner på radikal feminism är ett sådant exempel som börjar bli mer aktuellt i dagsläget, med poddare och bloggare som börjar tröttna på att alla springer åt samma håll, rent åsiktsmässigt.
Informella och personliga
En blogg kännetecknas ofta av att inläggen har mer personlighet och är mer informella än en vanlig artikel. Detta säger sig självt när det är privatpersoner som skriver, men är det istället chefer på företag och dylikt, så kan denna sortens informella struktur vara till hjälp för att ge en mjukare bild av både företaget och chefen själv. En blogg kan således vara ett marknadsföringsknep, om än ett hobby-relaterat sådant. Exempel kan vara företag som ger ut lån eller köper dina fakturor med hjälp av factoring, reklamföretag som vill ge sin bild av senaste knepen, samt författare som vill tipsa om bästa ordval, skrivteknik osv.
Även om ett blogginlägg ska vara personliga, ska texten dock visa eller åtminstone ge sken av att skribenten vet vad han/hon talar om.