Det kan inte ha undgått nästan någon hur stort det har blivit med bloggar. Har du ej en egen blogg så är du mest troligt följare av någon annans. En blogg var till en början som en dagbok, en dagbok fast en offentlig sådan. Idag är bloggandet så mycket mer än en offentlig dagbok. En blogg kan både vara för en själv och då i ett mindre format, till mer av en arbetsplats där kontaktnät sprids och reklam delas. Idag är det ej ovanligt att vara bloggare till yrket, för det är nästan som ett heltidsarbete att driva en stor blogg, det är hur bloggarna själva beskriver det.
Sprida reklam och inspiration
Reklam behöver inte ha en negativ klang, vilket det kanske har vid en första anblick. Reklam är till för inspiration. Ej dolt naturligtvis att företag vill sälja det som de marknadsför, men för konsumenten är detta ej bara påhopp genom reklam utan även chans till inspiration om något nytt behövs. För en blogg öppnar reklamen upp för ett samarbete. Det är troligt att en bloggare får ta del av produkterna själva som de marknadsför på sin blogg, men det är även troligt att många bloggare faktiskt också står för produkten som de gör reklam för, detta för att vara trovärdiga och för att få följare att fortsätta följa dem.
Mode är en stor kanal för reklam, mode är något som många lockas av och som många finner inspiration genom. En stor bloggare blir en förebild för många personer, denna vill därmed marknadsföra sig korrekt för att också kunna axla rollen som förebild. Förr var det vanligt med tjocka modekataloger från olika klädesföretag, idag sprids det mer reklam i medier. Genom medierna nås reklamen ut snabbare och den kan också hållas uppdaterad oftare, konsumenterna når produkten snabbt om så önskas.
Unga bloggare
Genom en snabb titt på de största modebloggarna så går det att finna personer som ligger bakom dessa som tillhör det yngre spannet. Det är de yngre personerna som har Internet med sig idag som en självklarhet, som har vuxit upp med Internet och sociala medier i sin vardag. Unga personer är därmed en förebild för säkerligen stor del andra ännu yngre personer. Genom bloggarna där de sprider olika budskap så är det en viktig roll som de innehar. De är förebilder, inte bara för sina följare utan även för bloggvärlden.
Då ett nytt yrke har skapats och ny generation har tagit över så är det viktigt att samhällets stöd också finns. Att kunna hjälpa bloggarna och att stödja dem. Inte att alla skall handla produkterna som de marknadsför genom olika samarbeten, utan att hålla en god ton och att inte gömma sig bakom skärmen med tråkiga anonyma kommentarer. Många bloggare råkar ut för så kallade nättroll, människor som sitter och kommenterar anonymt i bloggarna. Det är ej en ny form av negativ kanal som samhället eftersöker.