Om du har en blogg kan du ibland behöva göra vissa förändringar för att väcka den till liv för få fler läsare och delningar. Här kommer tre tips på hur du kan boosta din blogg.

# Dela med dig

För att en blogg ska växa behöver du hela tiden dela något med läsarna. Vad du delar – upplevelser eller kunskap – beror både på din personlighet och på vad du bloggar om. Ett säkert kort att misslyckas med en blogg är genom att titta på hur andra gör och bara härma – det är ingen riktigt blogg. Det är många som på sätt och vis bloggar på det viset, istället för att fråga sig varför besökarna ska läsa just deras blogg och vad de som bloggare kan ge vidare. Att dela med dig av saker handlar inte om att passera gränser eller att vara för privat, det handlar om att ge något som du har erfarenhet eller kunskap av vidare till dem som läser din blogg. Om du skriver en mer personlig blogg så kan det vara att dela med sig av en viktig del av livet, som att leva med migrän, bo ensam ute på landet eller ha artros – något som andra kan känna igen sig i. Genom att dela med dig om din egen livsresa, så kan du hjälpa andra, både mentalt, men också genom praktiska tips. Om du förresten har artros, så kan du få hjälpa hos Artros.org – det är alltid bra att ta emot hjälp för att livskvalitén ska förbättras.

# Ge rätt kunskap

Om du har en ämnesblogg, så måste du dela med dig av din kunskap. Men det är skillnad på att “dela med sig” och briljera. Om du är duktig på att måla tavlor eller renovera bilar, så kan det ge fler läsare om du hjälper dem med baskunskap. Självklart kan du skriva om allt du kan, men om du fokuserar på att skapa bra guider som många läsare har nytta av, så kommer du också att få fler läsare.

# Rubriker

Rubriker är mycket viktiga och är ett slags omslag till din text. Det spelar ingen roll vilken fantastisk artikel du har skrivit om rubriken inte gör läsaren intresserad. Låt oss säga att du bloggar om att köpa hund och har skrivit en guide om att skaffa hundförsäkringar. Om din guide heter “Lärdomar från när Musse blev sjuk” eller “Fem viktiga saker att tänka på”, så kommer ingen läsare som söker efter just en hundförsäkringsguide att klicka in på din sida. Troligtvis kommer artikeln inte heller rankas högt hos sökmotorerna, så ingen kommer hitta åt den. Om den däremot heter något med hundförsäkringar och om det tydligt framgår att det är en hjälp när man ska skaffa försäkring, så kommer både läsare och sökmotorerna att premiera din sida. Det kan vara klokt att emellanåt gå igenom alla rubriker och se vilka rubriker som fungerar, och vilka som behöver förbättras.